Webcontent van a tot z
info@elroco.nl

Ubiquitous Twitter

Het valt me op dat Twitter de laatste tijd veel vaker wordt besproken in de (1.0) media. Was het een paar weken geleden nog de Poken die de show stal, nu zie ik Twitter opduiken van eenvandaag tot RTL Boulevard. Voor wie het fenomeen echt nog niet kent:

Ik heb het niet op een wetenschappelijke manier bestudeerd, maar denk dat dit een logische ontwikkeling is in de ontwikkeling van een nieuwe dienst: de massa dient zich aan en daarmee verandert het gebruik van een dienst. Minister Verhagen heeft dankzij zijn tweets veel goodwill gekregen, maar liep vorige week tegen een klein muurtje aan. Waarop hij uiteraard op gepaste wijze reageerde: via Twitter. Op zich interessant dat de foto nog steeds online staat.

Voor mensen die ook nieuwsgierig zijn geworden kan het twitterlandschap nogal onduidelijk en misschien wat overweldigend zijn. Voor hen is er nu een heuse Twittergids. Ook een aanwijzing dat Twitter groot begint te worden: er duiken overal applicaties op die ‘iets’ met Twitter doen.  Tweetdeck en Powertwitter zijn tools die ik gebruik (en via Twitterfeed verschijnt een melding van dit artikel in Twitter), maar de lijst is lang en wordt in rap tempo aangevuld.

Mijn ervaring met Twitter is dat je op een haas natuurlijke manier in contact komt met mensen die jouw interesses delen, of die nu persoonlijk of beroepsmatig zijn. Door de opzet is het ook een snel medium: menig nieuwtje hoor ik het eerst via Twitter. Maar door de groei aan informatie wordt het wel lastig om de berichten op een makkelijke manier te filteren. De toekomst zal leren hoe we daar met zijn allen mee omgaan.

Twitter en bedrijven

Twitter is wat mij betreft duidelijk bedacht als persoonlijke mcroblog. Maar dat wil niet zeggen dat Twitter niet op een handige manier bedrijfsmatig kan worden ingezet.  Eenvoudig en basic kun je via Twitterfeed je bedrijfsnieuws verspreiden.  Maar Twitter is ook een kanaal om snel en laagdrempelig in contact te komen met collega’s of klanten. Passief door de buzz over je bedrijf, producten of diensten te volgen (Gebruik daarvoor Twitter search). Actief door in discussie te gaan met mensen die over je schrijven.

De laagdrempeligheid van Twitter is mooi, maar denk wel na over welke manier je de tool effectief kunt inzetten: op het moment dat mensen eenvoudig met je in contact komen, ontstaat er ook een verwachtingspatroon. Bedenk dus goed hoe je die verwachtingen gaan managen. Ik moet zeggen dat ik nog geen corporate twitterfeeds ken die een fundamenteel verschil maken. Jij wel? Ik ben benieuwd.

Voorlopig zie ik in elk geval nog veel gebeuren op Twittergebied. Genoeg stof voor discussie …. en ellenlange blogposts;-)

Twittertip: Volg de avonturen van @StephenFry. Hij twittert op onnavolgbare wijze. En maakt dingen mee die erg twitterwaardig zijn, zoals zijn avontuur in een lift die vastzat.