Webcontent van a tot z
info@elroco.nl

Weblog

Etiquette op social networks

Op een erg leuke manier verbeeld…

RSS: de basics

Ik kwam er laatst achter dat RSS nog lang niet voor iedereen een bekende term is. Zelf gebruik ik het al jaren; misschien dat ik het daarom als een bijna vanzelfsprekend medium beschouw. Maar niet getreurd: Hier volgt een minicursusje RSS voor beginners!

Het principe achter RSS rss

RSS staat voor Rich Site Syndication (of Really Simple Syndication, de termen worden door elkaar gebruikt).

Veel mensen volgen nieuws van verschillende bronnen: nieuwssites, weblogs etc. Je kunt natuurlijk dagelijks een rondje langs alle interessante sites maken, maar dat kost in deze informatiemaatschappij steeds meer tijd. Handiger is het om een seintje te krijgen als ergens nieuwe content is verschenen: Enter RSS!

RSS maakt het mogelijk om op 1 plek informatie te tonen  die afkomstig is uit meerdere bronnen. In een oogopslag zie je of de sites waarin jij interesse hebt nieuws hebben. Maar je kunt bijvoorbeeld ook je eigen webpagina aanvullen met informatie uit een andere site. RSS bevat informatie, gestript van alle opmaak-elementen. En daardoor kun je het op zoveel manieren gebruiken. De informatie die door 1 (categorie van een) website wordt gegenereerd heet een feed. Lees meer

Al uitgetwitterd?

Een grappig filmpje dat ik een tijdje gelden tegenkwam:

Twitter een concurrent van Google?

Zoals vrijwel alle filmpjes die ik hier laat zien: getipt via Twitter! (in dit geval @davied)

Hashtags: hoe zat het ook alweer?

Als je Twittert, kan het haast niet anders of je bent wel eens een hashtag tegengekomen. Dat zijn woorden of codes, voorafgegaan door een # en dat heet dan weer een hashtag.

Eigenlijk betekent een hashtag dat er over een bepaald onderwerp door meerdere mensen wordt geschreven op Twitter. Als je klikt op de hashtag in een bericht kom je meteen op de search-pagina van Twitter, waar je dan zo ongeveer real-time kunt volgen wat er gebeurt.

Het spreekt haast voor zich dat hashtags vaak worden gebruikt om actualiteiten te verslaan (de verkiezing van Obama, de aanslagen in Mumbai, de vliegtuigramp bij Schiphol…). Maar ook algemene onderwerpen, zoals bijvoorbeeld metadiscussies over Twitter zelf, kunnen op die manier gegroepeerd worden.

Om met hashtags te werken hoef je niets te doen: het gebruik van een # gevolgd door een (meestal afgesproken) code is alles.  Je kunt @hashtags volgen op Twitter; dan verschijnen de codes ook op hun verzamelsite. Maar dat is eigenlijk niet nodig omdat de search-pagina van Twitter eigenlijk hetzelfde doet.

Op de weblog van Greg Cryns vond ik onderstaand filmpje, dat een en ander nog eens uitlegt. Heel Amerikaans, maar wel helder;-)

Ook op Wild Apricot staat een uitgebreide uitleg.

Twitterfountain

Afgelopen vrijdag had in een interessante discussie met redactieleden van Ambtenaar 2.0 over het netwerk en de website. Een van de suggesties was het meer inzichtelijk maken van de interactiviteit van het netwerk. Bijvoorbeeld in Twitter. Daarvoor kunnen we een Twitterfountain gebruiken zoals deze.

Ubiquitous Twitter

Het valt me op dat Twitter de laatste tijd veel vaker wordt besproken in de (1.0) media. Was het een paar weken geleden nog de Poken die de show stal, nu zie ik Twitter opduiken van eenvandaag tot RTL Boulevard. Voor wie het fenomeen echt nog niet kent:

Ik heb het niet op een wetenschappelijke manier bestudeerd, maar denk dat dit een logische ontwikkeling is in de ontwikkeling van een nieuwe dienst: de massa dient zich aan en daarmee verandert het gebruik van een dienst. Minister Verhagen heeft dankzij zijn tweets veel goodwill gekregen, maar liep vorige week tegen een klein muurtje aan. Waarop hij uiteraard op gepaste wijze reageerde: via Twitter. Op zich interessant dat de foto nog steeds online staat.

Lees meer

webevolutie in een notendop

Check your username

Bij de bijeenkomst van vanmiddag liet Dick Ahles een handige tool zien om je username bij een veelheid van social networks te checken.

http://www.usernamecheck.com/

Handig!